fredag den 20. februar 2009

Den kirkeg�rd bog af Neil Gaiman

Der var en hånd i mørket, og det havde en kniv.

kirkegård bog af Neil Gaiman er vinderen af dette års Newbery Medal. Jeg har allerede læst flere steder at rose dette valg som en populær en, en bog børn vil nyde. De sidste par vindere ikke har solgt så godt bagefter, der er taget som et tegn på, at børn ikke kan lide dem og at de derfor ikke burde have været vinderne. Jeg er enig, at et tegn på høj kvalitet i børns og unge voksne litteratur er, at børn og unge voksne kan lide det i stort tal, men det bør ikke være det eneste kriterium eller den altoverskyggende en. Popularitet bør ikke bestemme topkvalitet. Ellers Newbery Medal vil blive lige så værdifuld som en Grammy.

Er kirkegård bog værdig Den Newbery Medal Jeg har ikke været følgende nuværende YA bøger tæt nok det sidste til at sige det var den bedste i 2008. Jeg har ikke læst nogen af de Honor bøger, de løbere op, enten på dette tidspunkt ca. Jeg har læst næsten alle de tidligere vindere selv og mange af de sidste ære bøger i årenes løb, som giver mig noget grundlag for en udtalelse. Af de syv tidligere vindere i dette århundrede, så vidt jeg gerne sige kirkegård bog er bedre end tre af dem, om så godt som en af dem og ikke så god, som tre af dem. Mr. Gaiman er en meget populær forfatter, så kirkegård bog sandsynligvis vil gøre meget godt for så vidt angår salg er berørt. Dette vil helt sikkert gøre nogle mennesker meget glade.

Kirkegård bog er historien om Ingen Owens, der er rejst fra toddlerhood af de døde og Undead indbyggere i en gammel kirkegård. Ingen familie er myrdet i åbningen scener af bogen ved en mystisk mand kaldet Jack. Bod, som Ingen kaldes, vandrer uskyldig og uvidende væk fra scenen, på vej og i den kirkegård, som Jack ikke kan komme ind. Spøgelserne på kirkegården og deres værge, en mærkelig mand kaldet Silas, der hverken helt døde eller fuldt ud i live, er enige om, at de skal beskytte det lille barn, holde ham i den kirkegård, hvor han vil være sikker fra Jack, der stadig ønsker at dræbe ham og hæve ham som deres egen.

Resten af bogen er historien om, hvordan Bod vokser op rejst af spøgelser. Der er mange morsomme og suspenseful scener i bogen. Fordi han er oprindeligt lærte historie af folk, der rent faktisk levede det, han løber ind på nogle problemer, når han begynder at gå til den lokale skole og begynder at rette hans historielærer version af fortiden. Han møder en levende pige, og sammen udforske en gammel præromerske Tomb bevogtet af Sleers, som har ligget i vente over to tusind år for tilbagelevering af deres mester. Uden for den kirkegård lurer den truende Jack, stadig forsøger at fuldføre sin blodige opgave, stadig forsøger at komme ind på kirkegården og dræbe Bod.

Jeg fandt læsning kirkegård bog til være en ujævn oplevelse. Jeg blev betaget på tidspunkter, som man skal være i en god børnebog, men jeg fandt også selv venter for ham at komme videre med den også. har jeg fundet, at det bliver tilfældet med de andre Neil Gaiman bøger jeg har læst, så det bare kunne være mig. Den bedste børnebøger, ligesom mange af de bedste voksne bøger, forlader læseren i en midlertidig tilstand af spekulerer, en tilfreds måske blissful stat, som kan vare et par sekunder eller et par minutter, til tider en eftermiddag. Nylige Newbery Vindere gerne Holes; Bud, Ikke Buddy; Walk To måner , og giver alle forladt mig i denne tilstand. kirkegård bog ikke. Jeg formoder, det vil tilfredsstille Mr. Gaiman's fans, der er næsten legio, og det kan meget vel sælge masser af kopier, men jeg er stadig venter på en Newbery vinderen at være begejstrede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.