mandag den 2. marts 2009

Kort Bibliografi af Short Story Kritik og teori

Lee har spurgt, om jeg ville sende nogle forslag til at læse mere teori og kritik af den korte story.Here er nogle kommenteret poster, efterfulgt af en kort drøftelse af nyere bøger og essays.I mig ikke notering min egen bøger og essays, undtagen for Short Story Teorier og New Short Story Teorier , som omfatter mange essays af andre korte historie forfattere og kritikere.

Bowen, Elizabeth. "The Faber Book of Modern Short Stories." Den Faber Book of Modern Short Stories . London: Faber og Faber, 1936.Bowen tyder på, at den korte historie, fordi den er fritaget for romanen's ofte tvunget conclusiveness oftere tilgange æstetiske og moralske truth.She foreslår også, at den korte historie, mere end den roman, er i stand til at placere mand alene om at "fase, som indadtil, hver mand er klar over besat alene."

Brown, Suzanne Hunter. "diskursanalytiske og Short Story," I Short Story Theory ved en korsvej , red.. Susan Lohafer og Jo Ellyn Clarey.Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1989, s.. 217-248.A helpful analytisk undersøgelse af forskningen i øjeblikket udøves af psykologer i karakteren af diskurs, storyness, og kognitiv reaktion på narrative

Cort� �ZAR Julio," Nogle aspekter af Short Story, " The Arizona Quarterly, Spring, 1982, s.. 5-17.a diskussion af invariable elementer, der giver en god novelle dens særlige atmosphere.Says romanen og den korte historie kan sammenlignes med de film og photograph.Says den korte historie's vigtigste element er dens emne, de handler for at vælge en reel eller imaginær sker, der har den mystiske ejendom lysende noget ud over sig selv.

Ferguson, Suzanne C. "Definering Short historie: impressionisme og Form ", Modern Fiction Studies , 28 (Spring 1982), 13-24.Argues at der ikke er nogen fælles karakteristika eller klynge af egenskaber, der adskiller den korte historie fra romanen; foreslår, at hvad vi kalder den moderne korte historie er en manifestation af impressionisme snarere end en diskret genre.

Gordimer, Nadine. "Sydafrika". Kenyon redigering , 30 (1968), 457-61.The stærkeste konventionen af romanen, dens forlængede sammenhæng tone, er falske til karakteren af, hvad der kan udnyttes som en realitet i det moderne world.Short etagers forfattere beskæftiger sig med det eneste, man kan være sikker på - den nuværende tidspunkt.

Hanson, Clare, "ting ud af ord: Mod et Poetik af Short Fiction ", I genlæsning Short Story , ed. Clare Hanson.New York: St. Martin's Press, 1989, s.. 22 - 33.Argues, at den korte historie er en mere litterær form end romanen; hævder også, at short stories er udformet, en æstetisk enhed, som giver følelse af fuldstændighed, der gør det muligt huller og fravær til at forblive i historien, og således vil vi acceptere en vis grad af mystik eller elision i den korte historie, som vi ikke ville acceptere i romanen.

Jarrell, Randall. "Historier". The Anchor Book of Stories . New York: Doubleday and Co, Inc., 1958.Jarrell 's introduktion til denne samling fokuserer på historier, som er tættere på drømmen virkelighed end den vågne verden af everyday.There er to slags historier: historier-in-der-alt-er-en-sker (hvor hvert tilfælde er så opladet, at den narrative truer med at opløse i energi) og historier-i-som-ingenting-sker (hvor selv de klimaks kan miste sin afgift og blive en større del af et lyrisk kontinuum).

Kenyon Review International Symposium on kort Story. Bidrag fra korte historie forfattere fra hele verden om karakteren af den form, dets nuværende økonomiske status, dets historie og dets significance.Part I, 30 Issue 4, s.. 443-90.Part II, 31, Issue I, s.. 58-94. Part III, 31, Issue 4, 1969, s.. 450-502. Del IV, 32, Issue I, s.. 78-108.

Lewis, CS "On Stories." Afhandlinger Beskrives Charles Williams , ed. CS Lewis.Grand Rapids, Michigan: William B. Eerdmans, 1966, s.. 90-105.Although historier række begivenheder, denne serie, eller hvad vi kalder plot, kun er et nødvendigt middel til at fange noget, som ikke har nogen rækkefølge, noget mere som en stat eller quality.Thus, midlerne til "historie" er altid i krig med sin "ende." Men denne meget spænding udgør historien øverste lighedspunkter til livet. "Vi har fat i en stat, og finder kun en række begivenheder, hvor staten er aldrig helt udtryk."

Luscher, Robert M. "Den korte historie Sequence: en åben bog," I Short Story Theory ved en korsvej , red.. Susan Lohafer og Jo Ellyn Clarey.Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1989, s.. 148-67.Discusses behovet for læserne af historien cyklusser såsom Winesburg, Ohio for at udvide deres bestræbelser på at finde mønster til at dække en række individuelle sequences.Compares story cyklusser med blotte aggregater af historier samt med novelistic sekvenser.

Marler, Robert F. "Fra Tale til Short Story: fremkomsten af en ny Genre i 1850's." American Literature , 46 (1974), 153-69.Using Northrop Frye skelnen mellem fortælling (udtrykker "stiliseret tal der udvider i psykologiske arketyper") og den korte historie (omhandler tegn, der bærer deres " personelle eller sociale masker "), Marler undersøgelser kritiske fordømmelse af fortælling form og den stigende vægt på realisme i 1850's. Den brede skift er fra PoE's åbenlys romantik til Melville's mimetiske portrættering, især i "Bartleby, de Scrivener."

Moravia, Alberto. "Short Story og Novel." Mennesket som Slut: A Defense of humanisme . Trans. Bernard Wall.New York, Farrar, Straus & Giroux, Inc., 1969.The grundlæggende forskel mellem den nye og den korte historie er, at romanen har en knoglestruktur af ideologiske temaer den korte historie består af intuition af følelser .

O'Connor, Flannery. "Writing Short Stories". Mystery og vaner , red.. Sally og Robert Fitzgerald.New York: Farrar, Straus & Giroux, 1969, s.. 87-106.In denne forelæsning på et Southern Writers konferencen, O'Connor drøfter de to kvaliteter er nødvendige for den korte historie: "følelse af manerer", som man hører fra teksturen af hans nærmeste omgivelser, og "følelse af mysterium," som altid er mysteriet af personlighed - "viser, hvordan nogle bestemte folk vil gøre, på trods af alt."

O'Connor, Frank. De Lonely Voice: En undersøgelse af Short Story. Cleveland: The World Publishing Co, 1963.The indledende kapitel er yderst værdifulde" intuitiv "kritik af en udført Føreren af den korte story.The grundlæggende forskel mellem den nye og den korte historie er, at i sidstnævnte vi altid finde en intens bevidsthed om menneskets loneliness.O 'Connor mener, at hovedperson i den korte historie er mindre en person med hvem læseren kan identificere sig end en "submersfermentering befolkningsgruppe", det vil sige en person uden for den sociale mainstream.The resterende kapitler i bogen behandler dette emne i Turgenev, Chekhov, Maupassant, Kipling, Joyce, Mansfield, Lawrence, Coppard, Babel, og Mary Lavin.

Pratt, Mary Louise. "Short Story: den lange og den korte af det," Poetik, 10 (1981), 175-94.A teoretisk diskussion af form; præsenterer otte måder, at den korte historie er bedre at forstå, hvis sin afhængighed af det nye er forstået.

Prichett, VS "Short Stories". Harper's Basaren , 87 (juli 1953), 31, 113.The korte historie er en hybrid, fordi meget til quickness og objektivitet i biografen, meget at digteren og avisens reporter, og alting til "rastløshed, alarmniveauet nerve, videnskabelige øjet og den korte åndedrag af nutidige liv. "gør en interessant bemærkning om sammenbruddet af normer, konventioner og værdier, der har så desorienterede det upersonlige romanforfatter, men har været foretagelse af historien-forfatter.

Trask, Georgianne, og Charles Burkhart, red. fortællere og deres kunst . New York: Doubleday Anchor, 1963.A værdifulde samling af kommentarer til novelle form af praktikere fra Chekhov til Capote.See især Del I: "Definitioner af Short Story" og "Short Story vs roman," PP. 3-30.

Welty, Eudora. "De læsning og skrivning af Short Stories". Atlantic Monthly , februar 1949, pp. 54-58; marts 1949, s.. 46-49.An impressionistisk, men antyder, essay i to rater, der fokuserer på mysteriet af historien, om den kendsgerning, at vi ikke altid kan se den faste linjer i historien på grund af den atmosfære, den skaber.

Austen Wright. "Recalcitrance i Short Story," I Short Story Theory på en Crossroads , red.. Susan Lohafer og Jo Ellyn Clarey.Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1989, s.. 115-129.A drøftelse af historier med resultaterne at modstå Reader's bestræbelser på at assimilere dem og at få mening ud af dem som en whole.Such endelig recalcitrance, Wright hævder, er den mest ekstreme form for modstand, at den korte historie har udviklet for at eliminere endelig lukning og mindske kompleksiteten af historien til en begrebsmæssig forståelse.

nogle supplerende bemærkninger og nyere Angivelser:

Den vigtigste bog om novelle offentliggjort i 1980'erne er Susan Lohafer Kommer til Vilkår med Short Story , en sofistikeret og engagerende debat om, hvordan den narrative rytme i den korte historie entydigt engageret læserens attention.In denne bog, Lohafer indført hendes begrebet "preclosure," som hun har yderligere udforskes og udvikles i hendes seneste bog, Reading for Storyness , som blev offentliggjort i 2003.

Samlinger af essays om novelle offentliggjort i 1980'erne omfatte De Teller og Tale , redigeret af Wendell Aycock, og Re-Reading Short Story , redigeret af Clare Hanson, som begge omfatter oprindelige essays om en række aspekter af form.The vigtigste samlinger af teoretiske essays om form i 1980'erne er det særlige spørgsmål om Modern Fiction Studies offentliggjort i 1982 og Short Story Theory ved en korsvej , som er redigeret af Susan Lohafer og Jo Ellen Clarey i 1989.The Modern Fiction Studies særnummer er især præget af to tyder essays: Suzanne Hunter Brown's diskussion af to behandlinger af et afsnit fra Thomas Hardy's TESS af D'Ubervilles , som hævder, at vi læser de samme tekster forskelligt afhængigt af, hvilken genre ramme af forventninger vi sætter til dem, og Suzanne Ferguson's argument om, at den moderne korte historie er ikke en afgrænset genre, forskellig fra skitse og fortælling, der gik, før det, men snarere en manifestation af de teknikker og antagelser af litterære impressionisme.

Både Brown og Ferguson har også essays i Lohafer og Clarey Short Story Theory ved en korsvej - Ferguson viser, hvordan sociale faktorer har påvirket opståen og fald i prestige af den korte historie, og Brown giver en nyttig analytisk undersøgelse af forskning, der udføres af psykologer af diskurs om karakteren af storyness og kognitiv svar på literature.Also medtaget i dette bind er essays ved: Norman Friedman, som gennemgår og kritik en række af nutidige teoretikere; Mary Rohrberger, der er uenig med Friedman's strengt videnskabelige tilgang til en definition af den form, og Austin Wright, som argumenterer for en formalistisk betragtning af genre som en klynge af konventioner.

I 1993, et særnummer af tidsskriftet Style blev afsat til den moderne korte historie, og byder essays om mundtlige fortællinger, de Helligtrekonger, og arten af virkeligheden i den moderne kort story.In 1997 og 1998, to samlinger af essays af forskellige kritikere var helliget den korte historie: Creative og Critical Approaches to Short Story , redigeret af Noel Harold Kaylor, Jr., og Tales vi fortæller: Perspectives on Short Story , som er redigeret af Barbara Lounsberry, Susan Lohafer, Mary Rohrberger, Stephen Pett og RC Feddersen.In disse bøger, de mest kendte korte historie kritikere og teoretikere, såsom Lohafer, Suzanne Ferguson, Austin Wright, og Mary Rohrberger blevet forenet med nye kritikere af den korte historie såsom John Gerlach, Ian Reid, Susan ROCHETTE -Crawley, Hilary Siebert, og Suzanne Hunter Brown. Dagbogen Studies in Short Fiction udgivet en særudgave på teorien om den korte historie i 1996, med essays om teorien om den korte historie, samt essays om temporalitet og korte historie, og arten af minimalisme.

Skemaet har også nydt stor opmærksomhed i Canada og Europa i de sidste par år. De Wascana redigering , på University of Regina, offentliggjort et særnummer omhandler nutidige kort historie i 2003, mens den britiske Yearbook of English Studies udstedt en særlig spørgsmålet i 2001 om North American Short Stories og Short Fictions.In 2004, en samling af essays om short fiction teori og analyse med titlen Kunsten af pladshensyn Fremhævede papers præsenteret på en international konference om den form, i Oslo. For nylig har et volumen titlen Contemporary Forhandlinger om Short Story , som indeholder essays indsamlet af spanske redaktører på den korte historie dukkede op i 2007, mens canadiske lærde udgivet en samling af essays om Postcolonial korte fiktion i 2007 med titlen Tropes og territorier .

En række væsentlige bog - længde undersøgelser af den korte historie opstod i 1990s.Domenic Head bog Den modernistiske Short Story (1992) diskuterer de moderne kort historie fra en Bakhtinian fremgangsmåde og hævdede, at den form's stress på litterære kunstgreb gør det mest modtagelig til modernistiske experimentation.However, chef klager over, at short story teorien har i høj grad været bestemt af en oversimplified opfattelse af modernistiske praksis og opfordrer kritikere til at gå ud over, hvad han kalder "visuel Artifact æstetisk" eller "enhed æstetiske", der har domineret kritik af form siden PoE. Selvom chefen gør værdifulde bidrag til korte historie teori, hans insisteren på nogle uklare sammenhæng mellem litterær form og social kontekst og hans deraf følgende indsats for at anvende øjeblikket fashionable sociologiske teorier til korte historie forhindre ham i at udvikle en strategi i overensstemmelse med den korte historie unikke generiske egenskaber . Det er ikke nogen hjælp til at afskedige alle tidligere kommentar til den korte historie af forfattere og kritikere som forkert blot fordi kommentaren er i øjeblikket ikke fashionable

Andrew Levy i Kultur og Commerce af den amerikanske Short Story (1993) forklarer, hvordan den korte historie afspejles amerikanske værdier i hele dens historiske development.Kirk Curnutt's Wise Økonomier: kortfattethed og Storytelling i American Short Stories (1997) er en udvidet undersøgelse af spørgsmålet om kortfattethed i den korte historie, med kapitler om en række vigtige amerikanske forfattere, diskuterer, hvordan stilistiske økonomi er en vigtig skiftende æstetiske taktik på kort historie, der til stadighed omdefineres, hvordan læserne skulle form fortolkninger af den korte historie.

Min egen indsamling, Short Story teorier, blev genudstedt i en ny, omfattende grad revideret udgave i 1994, med titlen The New Short Story Teorier . Indsamlingen medtaget vigtigt essays om teorien om kort fiktion af Mary Louise Pratt, Wendell V. Harris, Robert F. Marler, Susan Lohafer og Suzanne Ferguson, samt drøftelser i form af sådanne forfattere som Julio Cort� �ZAR, Nadine Gordimer, Elizabeth Bowen, og Raymond Carver.

som en indikator for den fortsatte interesse i det korte Historien både praktiserende forfattere og klasselærere, to bøger af interviews og praktiske essays syntes i slutningen af 1990'erne. taler om Short Story , redigeret af Farhat Iftekharuddin, Mary Rohrberger og Maurice Lee (1997) , figurerede interview med Isabel Allende, Bharati Murkerjee, Leslie Marmon Silko, Richard Ford, og Rudolfo A. Anaya. Short Stories i klasseværelset , redigeret af Carole L. Hamilton og Peter Kratzke (1999), omfatter korte essays af en række lærere og kritikere, der giver praktiske forslag om undervisning kort historie fra en lang række kritiske og pædagogiske perspektiver.

Jeg kan have forfotten nogle vigtige brikker, men vil tilføje dem i de efterfølgende stillinger som jeg huske dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.